06 - 51 50 77 04 redactie@haveninzicht.com

Zo maak je van je huis een echt thuis

Ondertitel

De Volvo Ocean Race (VOR) finisht eind juni in de haven van Scheveningen. Na negen maanden racen over de wereldzeeën, eindigen de zeilers hun ultieme avontuur bij ons om de hoek. Voor zeilers is meedoen aan de VOR het hoogste wat je in de zeilsport kunt bereiken. Als íemand kan meepraten over de magie van deze race, is het Gerd-Jan Poortman. Hij zeilde hem drie keer en is tegenwoordig ambassadeur van de VOR in Nederland. We interviewden deze 42-jarige sportman.

Wat is zo bijzonder aan deze race?

“Het is de meest extreme race ter wereld: in negen maanden de wereld rondzeilen over zeeën waar bijna geen scheepvaart is. Vechten met metershoge golven of dagen achtereen dobberen in de windstilte met 50 graden Celsius. Het is afzien, je slaapt weinig, er is geen comfort of privacy. Je bent volledig op elkaar aangewezen in een klein team. De tocht is bovendien niet zonder gevaar. Extreme weersomstandigheden, botsingen met containers of ijsschotsen, schade aan boten. Zulke verhalen spreken tot de verbeelding, of je nu van zeilen houdt of niet. Mensen voelen zich aangetrokken tot avontuur.”

Hoe ben je erin terechtgekomen?

“In 2005-2006 was ik voordekker in het team ABN-AMRO II, een team met jonge talenten onder de 30 jaar. Toen mijn CV uit een enorme stapel werd geselecteerd, kwam mijn droom uit. Ik zeil al wedstrijden sinds mijn zevende en de VOR is het hoogst haalbare voor iedere zeiler. Tijdens die eerste race brak ik een van mijn rugwervels en moest ik noodgedwongen stoppen. In 2008-2009 zat ik in het team Delta Lloyd. Door schade aan de boot, misten we een etappe. Beide keren zeilde ik dus niet de hele race. Ik wilde hem dolgraag een keer helemaal varen en Kaap Hoorn ronden. Dat is de Mount Everest voor de oceaanzeiler. Inmiddels was de recessie uitgebroken, die ook in de zeilwereld voelbaar was. In 2012 startte ik samen met Bouwe Bekking en Gideon Messink een campagne om sponsors te vinden voor een Nederlands team voor de race van 2014-2015. Daar is team Brunel uit voortgekomen. Dit keer ging het goed, ik heb Kaap Hoorn gerond, de hele race gevaren en ons team eindigde op de tweede plaats. Na tien jaar was mijn missie volbracht.”

Hoe is het om de race nu van een afstand te volgen?

“Ik ben inmiddels getrouwd en ben vader van twee kinderen. Ik heb een ander leven dan toen ik 23 was. Ik besloot dat het tijd werd voor een ‘Gerd-Jan 2.0’ en mijn focus op andere dingen te leggen. Ik vind het leuk om teams te coachen en kennis over te brengen. In communicatie ligt mijn kracht. Die kennis en ervaring pas ik nu toe in het bedrijfsleven om teams tot grotere prestaties te brengen. Vorig jaar vroegen ze me of ik ambassadeur wilde worden voor Volvo Ocean Race in Nederland. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”

 

Wat doe je precies als ambassadeur?

“Het doel is om meer fans te krijgen en mensen enthousiast te maken. Vanuit een varende klomp maak ik als ‘cloggy reporter’ korte reportages en doe ik interviews. Je krijgt een kijkje achter de schermen: hoe gaat het eraan toe op zo’n boot? Zo deelt Carlo Huisman (voordekker van team Brunel) elke aflevering een ‘weetje’. Bijvoorbeeld dat iedereen een slaapzak deelt met een andere zeiler. Hoe ze van zout water drinkwater maken. Dat ze bij 50 km per uur met hun broek op de knieën over de reling hangen om te poepen. We laten ook zien wat een navigator doet en hoe je aan de wolken kunt zien waar de wind gaat komen. We doen een melige quiz met de buitenlandse zeilers om hun kennis over Den Haag te testen en ze enthousiast te maken voor Scheveningen. Kortom, het is luchtig en informatief en je leert de zeilers een beetje kennen. Als ze hier dan straks tussen de havenhoofden doorvaren en je ziet Carlo Huisman op het voordek van Brunel staan, dan zeg je: ‘Hé, dat is Carlo van ‘het weetje’.”

 

“Kaap Hoorn is de Mount Everest voor een oceaanzeiler”

In die filmpjes komen de zeilers heel gemoedelijk over…

“Dat zijn ze ook. Het is een kleine wereld. Wereldwijd zijn er zo’n 150 professionele zeilers die op dit niveau zeilen. Die varen jarenlang rond de wereld, want het is een sport die je lang kunt volhouden. Ik ben 20 jaar professioneel zeiler en ik heb met de meeste mensen weleens gevaren. Zeilers zijn benaderbaar, het zijn geen voetballers. Je kunt ze aanraken, dingen vragen. Ze zijn hetzelfde als jij en ik maar ze hebben straks wel een fantastisch verhaal te vertellen.”

Tegelijkertijd is het ook big business…

“De zeilsport krijgt hier misschien niet zoveel aandacht als voetbal of hockey, maar vergis je niet: het is een hele grote sport in de wereld en Nederland is daarbij enorm succesvol. Wij zijn het derde olympische land van de wereld. Wij hebben de VOR drie keer gewonnen, meer dan welk land dan ook. De VOR zit bovendien in de top 10 van de sportevenementen qua aantal kijkers. Het WK en EK voetbal en de Formule 1 zijn groter, maar de VOR wint het van Wimbledon en de Superbowl. Het is een evenement waar een hele grote economie achter zit. Het is ook daarom fantastisch dat Den Haag dit naar zich toe heeft weten te trekken. In de dagen na de finish zijn er allerlei activiteiten, met voor elk wat wils. Het belooft echt een groot feest te worden.”

Volvo Ocean Race – feiten en cijfers

De VOR is een zeilwedstrijd voor teams, die om de drie jaar plaatsvindt. De wedstrijd voert over vier oceanen en is de langste en zwaarste ter wereld.

  • Voor het eerst gevaren in 1973 (toen nog White bread Round the World Race).Totale afstand: 45.000 mijl (ca. 83.000 km).11 etappes (legs).11 in-port races (kortebaanwedstrijden vlak voor
    de kust).
  • Teams varen in hetzelfde type boot: de Volvo Ocean 65.
  • Zeven teams, waarvan twee Nederlandse: team Brunel (met schipper Bouwe Bekking) en team AkzoNobel (met schipper Simeon Tienpont).
  • Nog vier andere Nederlandse zeilers: Carlo Huisman, Annemieke Bes, Carolijn Brouwer en Peter van Niekerk.
  • Gestart op 14 oktober in Alicante. Finish verwacht op zondag 24 juni in Den Haag.
  • Volg de race op www.volvooceanrace.com

De route van de Volvo Ocean Race 2017-2018

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit bericht