06 - 51 50 77 04 redactie@haveninzicht.com

Henk Scholten blikt terug

Directeur Zuiderstrandtheater wil iets terugdoen voor Scheveningen

In juli neemt Henk Scholten afscheid als directeur van het Zuiderstrandtheater. Na een carrière van 47 jaar in de theaterwereld blikt hij terug. Voldaan, trots en ook een beetje weemoedig, want hij bouwde een warme band op met Scheveningen. Alhoewel het daar in het begin niet op leek.

Bij zijn aantreden als directeur van de Dr. Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater werd hij onverwacht snel geconfronteerd met een verhuizing naar Scheveningen. Henk: “Mijn eerste werkdag was op 1 september 2012 en drie dagen later besloot het college van b en w om een nieuw theater, het Spuiforum, te bouwen. Omdat dit op dezelfde plek moest komen als de bestaande zalen, moest ik meteen op zoek naar een andere locatie. De toenmalige wethouder Marnix Norder opperde een tijdelijk theater te bouwen op het Norfolkterrein in de haven. Het ging allemaal razendsnel, in de zomer van 2014 was het Zuiderstrandtheater klaar.”

Weerstand tegen ‘de bunker’

De Scheveningers waren op zijn zachts gezegd ‘niet enthousiast’. Door een bizarre wending stond het nieuwe theater het eerste jaar grotendeels leeg. Henk: “In 2014 was er een ander college geïnstalleerd en dat veegde de plannen voor het Spuiforum van tafel. De Anton Philipszaal en het Lucenttheater bleven voorlopig staan en de voorstellingen bleven gewoon op het Spui.” Scholten slaagde erin om het Zuiderstrandtheater deels te vullen met zakelijke evenementen en stelde het een aantal dagen ter beschikking aan Het Scheveningse Toneel. “Zo konden mensen kennismaken met het theater. Maar de weerstand tegen ‘de bunker in de haven’ overheerste.”

Theater maken met Scheveningers

In 2015 werd Zuiderstrandtheater volledig in gebruik genomen. Een van de eerste voorstellingen was de vissersopera Harde Handen. Een eigen productie, gebaseerd op het toneelstuk Op Hoop van Zegen van Herman Heijermans. Het verhaal, over het harde leven van de vissersgemeenschap begin vorige eeuw, werd aangepast voor Scheveningen. Loes Luca schittert in de hoofdrol als Kniertje en naast haar spelen zangers van het Scheveningse koor de sterren van de hemel. Henk: “Harde Handen is een eigen productie, gemaakt in samenwerking met Kwekers in de kunst. Zij maken muziektheaterproducties mét en voor mensen uit een bepaalde plaats.” Aangemoedigd door het succes volgt in 2016 De Vloek op Scheveningen, in 2017 een reprise van Harde Handen en in 2018 Scheveningse Kuren over de geschiedenis van de badplaats. In september 2019 volgt een nieuwe voorstelling met de werktitel Vrouw Houtebeen, waar nog volop aan wordt gewerkt. Loes Luca speelt weer de titelrol. Henk: “Je kunt gerust zeggen dat er een traditie van ‘communitytheater’ is ontstaan.”

Een podium voor alle inwoners

Scholten is een warm voorstander van deze vorm van ‘meemaaktheater’, omdat je daarmee de betrokkenheid vergroot en meer mensen bereikt. Een podium zijn voor álle inwoners van Den Haag loopt als rode draad door zijn beleid. Toen hij aantrad werden de zalen op het Spui vereenzelvigd met hun vaste bewoners: het Residentie Orkest (RO) in de Dr. Anton Philipszaal en het Nederlands Dans Theater (NDT) in het Lucent Danstheater. Met klassieke muziek en dans als hoofdmoot in de programmering, had het theater een enigszins elitair karakter. Henk: “Ik wilde dat graag veranderen en ruimte bieden aan alle culturele uitingsvormen. Dat was een flinke verschuiving in focus en mindset. De verhuizing naar het Zuiderstrandtheater kwam daarbij heel goed uit. Het nieuwe theater met een andere naam werd niet meer automatisch geassocieerd met ‘de hogere kunsten’. De programmering werd breder met popmuziek, wereldmuziek, jazz, musical, show en cabaret naast klassieke muziek en dans. En daarnaast programma’s in samenwerking met verschillende bevolkingsgroepen in de stad. Zoals het Hindoestaanse Divali (Lichtjesfeest), Turkish Delight en MedFest. De culturele diversiteit die kenmerkend is voor Den Haag zie je terug in de programmering.”

Iets nalaten aan de Scheveningers

De Scheveningers sloten het Zuiderstrandtheater in het hart. Er gingen zelfs stemmen op om het te laten staan. Maar als het nieuwe onderwijs- en cultuurcomplex (OCC) op het Spui klaar is, wordt het theater weer afgebroken. Scholten wil de Scheveningers echter niet met lege handen achterlaten. Vorig jaar deed zich een mooie kans voor. Hij was als artistiek leider betrokken bij het themajaar Feest aan Zee, ter gelegenheid van de viering van 200 jaar badplaats. In dat kader vond in november 2018 ‘Club Lourdes aan Zee’ plaats: een maand lang speelde een bonte verzameling acrobaten, cabaretiers, dansers en muzikanten in de Lourdeskerk in de 2e Messstraat.
Lourdeskerk als nieuw podium
Henk: “De Lourdeskerk is een knusse, huiselijke zaal met, afhankelijk van de opstelling, 200 tot 400 zitplaatsen. De kerk is particulier bezit. We kwamen met de eigenaar overeen dat we de kerk tien weken per jaar huren. Samen met Muzee, dat als cultuuranker fungeert in Scheveningen, verzorgen we de programmering, voorlopig tot 2021. Wij doen ook de kaartverkoop en de marketing. Muzee kreeg van Feest aan Zee podiumdelen, stoelen en geluids- en lichtapparatuur. We zijn hier een paar jaar geleden – uiteindelijk – met open armen ontvangen en zo kan ik
iets terugdoen.”

“Er is een traditie van communitytheater ontstaan”

Lourdeskerk als nieuw podium

Henk: “De Lourdeskerk is een knusse, huiselijke zaal met, afhankelijk van de opstelling, 200 tot 400 zitplaatsen. De kerk is particulier bezit. We kwamen met de eigenaar overeen dat we de kerk tien weken per jaar huren. Samen met Muzee, dat als cultuuranker fungeert in Scheveningen, verzorgen we de programmering, voorlopig tot 2021. Wij doen ook de kaartverkoop en de marketing. Muzee kreeg van Feest aan Zee podiumdelen, stoelen en geluids- en lichtapparatuur. We zijn hier een paar jaar geleden – uiteindelijk – met open armen ontvangen en zo kan ik
iets terugdoen.”

“Tien weken per jaar fungeert de Lourdeskerk als theater”

Persoonlijke band

“Scheveningen is een bijzonder hechte gemeenschap. Toen ik hier kwam, had ik daar geen idee van. Omdat er zoveel scepsis tegen het nieuwe theater was, vroeg ik Paul de Kievit, directeur van Muzee, om twintig sleutelfiguren uit Scheveningen uit te nodigen. We gingen met elkaar in gesprek en uiteindelijk heb ik met heel veel Scheveningse ondernemers, bewoners en vrijwilligers intensief en heel plezierig samengewerkt. Daardoor heb ik echt een persoonlijke band met mensen opgebouwd. Een die je normaliter als theaterdirecteur in een grote stad niet hebt. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ik dat toch een beetje ga missen. Wie weet, kan ik in de toekomst nog eens iets betekenen.”

Zuiderstrandtheater

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit bericht